Tekoäly tulee sinunkin yrityksesi käyttöön, helposti ja turvallisesti – mutta miten?

Tekoälyyn ei voi olla törmäämättä. AI ja ChatGPT tuntuvat olevan kaikkien tiedossa.

Joka puolelta saa kuulla ja lukea, miten moninkertaisesti tekoäly parantaa erilaisten tehtävien tehokkuutta ja tuottavuutta. 

Osaa sijoittajista ei enää lainkaan kiinnosta yritykset, joilla ei ole selkää AI-tarinaa

Tekoälyn käyttöaste nousemassa kasvupotentiaalin mittariksi. Useimmissa suomalaisissakin yrityksissä vähintään tunnustellaan, miten tekoälyä kannattaisi oman liiketoiminnan kontekstissa hyödyntää. 

Keskeinen pohdinnan kohde on epäilemättä tietoturva. Tekoälyä pitää pystyä hyödyntämään ilman vaaraa siitä, että yrityksen tiedot voisivat levitä julkisiksi, tai edes kaikille yrityksen sisällä.

ChatGPT:tä ja muita tekoälysovelluksia pidetään älykkäinä siksi, että ne oppivat lisää kun niitä käytetään. Tärkeintä on hallita sitä, millä tiedolla sovelluksia opetetaan. 

Seuraava askel on varmistaa että opit rajattaisiin vain haluttujen ryhmien käyttöön. Tekoälyn turvallinen hyödyntäminen edellyttää yrityksen tietoturvakäytäntöjä noudattavia ratkaisuja, joilla uudet työkalut tuodaan turvallisesti oman verkon sisälle. 

Yrityksen omaan käyttöön valjastettu tekoälyratkaisu voi käyttää tietolähteenä julkisten verkkolähteiden lisäksi – tai sijaan – yrityksen omaa, laadultaan varmistettua dataa.

Itse valitut lähteet hyödyntävä tekoäly on monin verroin geneeristä hyödyllisempi. Monien yksityisesti kokeilema ChatGPT taipuu hyvin yrityskäyttöön. 

Räätälöitävä ChatGPT-pohjainen sovellus voidaan virittää vastaamaan juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Julkisiin ilmaispalveluihin verrattuna tarjolla on monta merkittävää etua

Turvallisuus. Julkiset palvelut oppivat sinunkin tekemisistäsi ja saattavat jakaa tietoa myös eteenpäin, mistä seuraa merkittävä tietoturvariski. 

Yrityksen oma ChatGPT on suojattu yrityksesi tietoturva-asetuksilla, jolloin kaikki sovellukseen syötetty ja sieltä saatu data pysyvät visusti yrityksesi hallussa.

Tehokkuus ja tarkkuus. Julkiset ilmaisversiot tuottavat yleispätevää sisältöä, jonka lähteitä on vaikea selvittää, ja joka ei luonnollisestikaan noudata yrityksesi tyyliä, brändiä tai viestintää. 

Oma ChatGPT voidaan kouluttaa antamalla sille tiedostoina esimerkiksi tuotekuvauksia, yritysesittelyitä tai yritysmääräyksiä. Tämän ansiosta vastaukset eivät ole enää geneerisiä, vaan yrityksesi tarpeisiin optimoituja. 

Profilointi. Omasta ChatGPT-sovelluksesta voit profiloida variantteja eri käyttäjäryhmille, kuten yritysjohto, markkinointi, asiakaspalvelu tai myynti. Jokaiselle ryhmälle määritellään omat ominaisuudet, lähdemateriaali, kieliasu ja tyyli. 

Varianttien avulla myös esimerkiksi eri liiketoiminta-alueiden tai asiakkuuksien tiedot voi rajata toisistaan erilleen ja luottamukselliseksi.

Sponsoroitu
FI_Free_stocks